SZPITAL (5)

Szpital św. Elżbiety w Korfantowie

  W 1892 r. katolicka organizacja maltańska pod nazwą Związek Śląskich Rycerzy Maltańskich (Verein der schlesischen Malteser-Ritter) – spadkobierca tradycji Suwerennego Rycerskiego Zakonu Szpitalników Świętego Jana Jerozolimskiego, wybudowała w Korfantowie … Continue Reading →


Walka z komunizmem w Polsce powojennej

Komunizm to ideologia społeczna dążąca do stworzenia społeczeństwa bezklasowego, ludzi równych i wolnych od ucisku. W początkowej fazie komunizm był ideą czysto teoretyczną. W rzeczywistości był to ustrój zbrodniczy, oparty … Continue Reading →


Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznego w placówce oświatowej

Pomagać, to w szerokim znaczeniu dokonywać wysiłku na rzecz innej osoby, poratować ją w trudnej sytuacji, ułatwić funkcjonowanie, przyczynić się do poprawy jakości życia. Stosowne rozporządzenie ministra edukacji narodowej w … Continue Reading →


Integrowanie oddziaływań szkoły w ramach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

Szkoła uczy i wychowuje. To stare jak zinstytucjonalizowana edukacja twierdzenie. Należy przyznać, że dorobiliśmy się przyzwoitego systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dziecka, przy czym, poprawy wymagają zachodzące w placówkach oświatowych procesy grupowe. … Continue Reading →


ped.JPG

Pedagog szkolny a programowanie pracy szkoły

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej coraz większą rolę odgrywają zespoły interdyscyplinarne działające w obrębie placówek oświatowych. Można przyjąć, że na gruncie szkolnym zespół interdyscyplinarny to grupa specjalistów współpracujących z sobą, w … Continue Reading →


Krótki przegląd metod i technik nauczania

Przegląd krótki i wybiórczy. Zebrany pod kątem nauk historycznych i społecznych. Sądzę jednak, że większość aktywności opisanych poniżej wykorzystują nauczyciele wszystkich edukacji. Pewien problem dotyczy nazewnictwa: ‚metoda’, ‚technika’. W literaturze … Continue Reading →


Klasowe programy wychowawcze

Cele jakie stawia sobie obecnie realizowana reforma oświatowa w dziedzinie wychowania młodego człowieka, opierają się na zasadach integralności, indywidualizacji oraz podmiotowości ucznia. Mają one sprzyjać usytuowaniu ucznia w centrum planowanych … Continue Reading →


O ocenianiu

W obliczu zadań jakie stoją przed systemem edukacyjnym wydaje się, że ocenianie kompetencji ucznia należy do grupy kluczowych zagadnień. Znane są postulaty jakie powinien spełniać szkolny i przedmiotowy system nauczania: … Continue Reading →


SAM_0709

Pustynia Błędowska

Pustynia Błędowska to największy w Polsce obszar lotnych piasków o długości 8-9 km i szerokości 3-4 km, położony pomiędzy miejscowościami: Chechło, Klucze i Błędów, w granicach Parku Krajobrazowego „Orlich Gniazd”. … Continue Reading →


P1140471-001

Zamek w Książu

Zamek w Książu jest trzecim co do wielkości w Polsce. Wybudowany w drugiej połowie XIII w. przez księcia świdnicko-jaworskiego Bolka I Surowego. W następnych wiekach wielokrotnie przebudowywany. W trakcie wojny … Continue Reading →