XIX wiek (2)

Przeobrażenia kulturowe w XIX wieku

Wiek XIX to epoka rewolucji, wojen, zrywów, przełomów i niespełnionych nadziei.  Z drugiej strony to czas uniesień, bezinteresownej walki za „waszą i naszą wolność”. Przez Jerzego Borejszę nazwany „pięknym”. Stał … Continue Reading →


godlo1

Wybór patrona placówki oświatowej

Patron placówki oświatowej to organizacja lub osoba, z dorobku której można czerpać kształtując wizję pracy z dziećmi i młodzieżą. Dokonując wyboru patrona placówki trzeba wyraźnie wskazać na rys osobowości, który … Continue Reading →


godlo2

Odnowienie sztandaru Szkoły Podstawowej w Korfantowie

Artykuł pochodzi za strony internetowej Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Korfantowie. Jest niewątpliwie przykładem dobrej praktyki, której celem jest integracja środowiska szkolnego wokół idei tradycyjnego pojmowania wartości społecznych.   Wreszcie nadszedł dzień, … Continue Reading →


Źródła pisane do historii Polski średniowiecznej

Historyk i kronikarz gocki Jordanes (VI w.). Napisał De Getarum sive Gothorum origine et rebus gestis (Historia Gotów). W dziele tym wspomina plemiona Antów, Wenetów i Sklawinów, uważanych za Słowian, … Continue Reading →


Projekt lokalny – rozwiąż problem

Projekt lokalny „Rozwiąż problem” jest przeznaczony dla gimnazjalistów lub dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Odnosi się do edukacji obywatelskiej, choć również może być realizowany w ramach zajęć wychowawczych lub … Continue Reading →


Taksonomia celów nauczania

Cele nauczania mogą być opisywane różnorodnie. Każda z definicji w zasadzie będzie dotykać podobnych kwestii. Oto kilka definicji, które przed kilku laty opublikowałem na nieistniejącej już stronie doradcy metodycznego historii … Continue Reading →


Świadomy nauczyciel

Ważną częścią projektu „EDUKACJA BLISKA – historie i mikrohistorie” jest komponent ŚWIADOMY NAUCZYCIEL. W ramach projektu zostaną powołane nauczycielskie zespoły wsparcia. Grupy te będą przede wszystkim platformą wymiany doświadczeń. W … Continue Reading →


Ocenianie sprzyjające rozwojowi ucznia

Jasny przekaz, zrozumiałe i akceptowane kryteria oceniania, wpływ oceniania na rozwój dziecka, udział w procesie oceniania rodziców to podstawowe atuty systemu oceniania w ramach projektu EDUKACJA BLISKA.


Edukacja historyczna

Projekt EDUKACJA BLISKA przybliży uczniom historię ojczystą i regionalną. Dzięki osobistemu zaangażowaniu uczniowie będą samodzielnie dochodzić do prawdy. Prowadząc badania będą potrafili tworzyć narrację historyczną, wyciągać wnioski i dyskutować o … Continue Reading →


Jakość w ujęciu historycznym

Na ogół przyjmuje się, że problematyka jakości w szeroko rozumianej działalności człowieka po raz pierwszy została opisana w Kodeksie króla Babilonii Hammurabiego (XVIII w. p.n.e.), gdzie wśród 260 artykułów dotyczących … Continue Reading →