slide

Źródła historyczne do średniowiecznych dziejów Polski

Historyk i kronikarz gocki Jordanes (VI w.). Napisał De Getarum sive Gothorum origine et rebus gestis (Historia Gotów). W dziele tym wspomina plemiona Antów, Wenetów i Sklawinów, uważanych za Słowian, powołując się na wcześniejszych historyków i geografów, między innymi Ptolemeusza.

Szpital św. Elżbiety w Korfantowie

  W 1892 r. katolicka organizacja maltańska pod nazwą Związek Śląskich Rycerzy Maltańskich (Verein der schlesischen Malteser-Ritter) – spadkobierca tradycji Suwerennego Rycerskiego Zakonu Szpitalników Świętego Jana Jerozolimskiego, wybudowała w Korfantowie szpital i powierzyła go opiece sióstr elżbietanek. Wielkimi orędownikami powstania szpitala św. Elżbiety, bo tak go odtąd nazywano, byli ówczesny…

slide

Walka z komunizmem w Polsce powojennej

Komunizm to ideologia społeczna dążąca do stworzenia społeczeństwa bezklasowego, ludzi równych i wolnych od ucisku. W początkowej fazie komunizm był ideą czysto teoretyczną. W rzeczywistości był to ustrój zbrodniczy, oparty na cenzurze informacji, dyktaturze partii komunistycznej, kontroli obywateli sprawowanej przez policje polityczną. Pierwszym państwem, które przyjęło ustrój komunistyczny była Rosja….

slide

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznego w placówce oświatowej

Pomagać, to w szerokim znaczeniu dokonywać wysiłku na rzecz innej osoby, poratować ją w trudnej sytuacji, ułatwić funkcjonowanie, przyczynić się do poprawy jakości życia. Stosowne rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej wyjaśnia, że w stosunku do uczniów pomoc polega ona na „rozpoznawaniu i zaspokajaniu…

slide

Integrowanie oddziaływań szkoły w ramach wsparcia psychologiczno-pedagogicznego

Szkoła uczy i wychowuje. To stare jak zinstytucjonalizowana edukacja twierdzenie. Należy przyznać, że dorobiliśmy się przyzwoitego systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dziecka, przy czym, poprawy wymagają zachodzące w placówkach oświatowych procesy grupowe. Niedoceniane w kontekście funkcjonowania zespołów nauczycielskich, uważane za narzucone przez system, dyrektora, różnego rodzaju moderatorów. Sytuacji takiej sprzyja dążność do…

Pedagog szkolny a programowanie pracy szkoły

W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej coraz większą rolę odgrywają zespoły interdyscyplinarne działające w obrębie placówek oświatowych. Można przyjąć, że na gruncie szkolnym zespół interdyscyplinarny to grupa specjalistów współpracujących z sobą, w celu udzielania pomocy dziecku i jego rodzinie. By pomoc ta była efektywna zespół diagnozuje pojawiające się problemy, inicjuje działania zaradcze,…

slide

Krótki przegląd metod i technik nauczania

Przegląd krótki i wybiórczy. Zebrany pod kątem nauk historycznych i społecznych. Sądzę jednak, że większość aktywności opisanych poniżej wykorzystują nauczyciele wszystkich edukacji. Pewien problem dotyczy nazewnictwa: ‚metoda’, ‚technika’. W literaturze pojęcia te stosowane są wymiennie. Wykład wymaga od prowadzącego zajęcia starannego przygotowania. Powinien być prowadzony dynamicznie, z wykorzystaniem odpowiednich pomocy…

slide

Klasowe programy wychowawcze

Cele jakie stawia sobie obecnie realizowana reforma oświatowa w dziedzinie wychowania młodego człowieka, opierają się na zasadach integralności, indywidualizacji oraz podmiotowości ucznia. Mają one sprzyjać usytuowaniu ucznia w centrum planowanych oddziaływań szkoły oraz prowadzić do ogólnej poprawy jakości procesu dydaktyczno-wychowawczego. Grubo przesadzone byłoby jednak twierdzenie, ze dopiero teraz dostrzeżono wagę…

slide

O ocenianiu

W obliczu zadań jakie stoją przed systemem edukacyjnym wydaje się, że ocenianie kompetencji ucznia należy do grupy kluczowych zagadnień. Znane są postulaty jakie powinien spełniać szkolny i przedmiotowy system nauczania: użyteczności, wspomagania procesu uczenia się i nauczania, wielowątkowości, otwartości, pewności wnioskowania, spójności wewnętrznej. Postulat użyteczności. Ocenianie powinno wskazać co najistotniejsze…

Pustynia Błędowska

Pustynia Błędowska to największy w Polsce obszar lotnych piasków o długości 8-9 km i szerokości 3-4 km, położony pomiędzy miejscowościami: Chechło, Klucze i Błędów, w granicach Parku Krajobrazowego „Orlich Gniazd”. Samo określenie „pustynia” nie oznacza występowania w tym rejonie specyficznych warunków klimatycznych lecz krajobrazowych. Marek Misztal